In de zomervakantie werd ik door mijn zoon gewezen op het boek Brave New World van Aldous Huxley.
Huxley beschrijft in zijn sciencefictionroman uit 1932 een “toekomstige” wereld die geheel beheerst wordt door technologie en rationalisme. Traditionele waarden als liefde, trouw, gezinsleven, kunst en godsdienst bestaan niet langer, evenmin als de vrije keuze voor een individueel bestaan.
Nieuwe mensen worden uitgebroed in laboratoria, een gezinsleven bestaat niet. Woorden als ‘familie’, ‘vader’ en ‘moeder’ worden zelfs gezien als taboe, waar beschaamd op gereageerd wordt.
In deze “toekomstige’’ wereld zullen dus geen familiebedrijven meer bestaan, bedrijven die nu een belangrijke bijdrage leveren aan de welvaart in Nederland. Ongeveer 70% van de ondernemingen in
Nederland is een familiebedrijf.
Familiebedrijven hebben een eigen dynamiek, er is een causaal verband tussen de samenstelling van de familie en de eigendomsstructuur van hun bedrijf. Binnen deze families is het gezinsleven wel belangrijk, nieuwe generaties worden niet uitgebroed in laboratoria maar maken deel uit van de familie en het familiebedrijf.
Zowel het familiebedrijf als de familie hebben hun eigen ontwikkeling, toekomstperspectief en potentie. Het bedrijf heeft onder andere te maken met de ontwikkeling van haar marktpositie, de concurrentie en innovatie; de familie heeft te maken met
geboortes, bruiloften, echtscheidingen en sterfte.
Het familiebedrijf vraagt dus om een geheel eigen en flexibel ondernemingsbestuur dat aan de wederzijdse interactie en invloed tussen de familie en haar bedrijf voldoende aandacht besteedt. Een succesvol familiebedrijf wil continuïteit van het bedrijf en harmonie binnen de familie.
Eigendomsplanningsstrategie
Het belangrijkste aspect van een familiebedrijf is de verwevenheid van de drie domeinen: